High or die?

02Apr06

Al ooit gehoord van de runner’s high, dat beruchte lopers-orgasme? Ik wel. Niet dat ik hem al heb mogen ervaren, maar steeds meer krijg ik een goed gevoel bij het afleggen van lange afstanden. Dat is voornamelijk te danken aan de verlenging van mijn afstanden. Doorgaans probeer ik bij lange duurlopen rustig te starten. De eerste 10 minuten moet ik sowieso kalmer aan doen om blessures te voorkomen en om de hoge hartslag omwille van mijn starters-nervositeit langzaam te doen dalen. Daarna hou ik het rustigere tempo een tijdlang aan, waardoor ik langzamerhand in een zekere kadans begin te lopen. De benen bewegen dan automatisch, de blik geraakt gefixeerd en de concentratie gaat voor de volle 100% naar de ademhaling. Eens die fase bereikt, lijkt het wel of ik oneindig kan lopen. Vermits mijn trainingsparcours voor lange duurlopen in het heuvelachtige Hageland ligt, ben ik me er van bewust dat oneindig voorlopig nog gelijk staat aan een half uur.

Als ik aan deze langzame opbouw niet gehoorzaam, dan ervaar ik eerder een runner’s die, ipv een runner’s high. Zij die het al hebben meegemaakt, weten waarvoor ik spreek. Te snel beginnen, halverwege nog proberen te corrigeren door te vertragen, maar dan is het kwaad al lang geschied, de uithouding is om zeep en je weet dat de laatste kilometers al stervende worden afgelegd. Die laatste zware beklimming zal de wijzer zwaar in het rood moeten gaan. En dan probeer je je toch even voor de geest te halen wat nu weer je maximale hartfrequentie was. Ben ik hier nog gezond bezig eigenlijk?

Maar vandaag verliep het allemaal redelijk goed. Een kleine 12 heuvelachtige kilometers afgelegd in 85 minuten, en daarna heel snel gerecupereerd. Morgen is het zwemdag en vanaf dinsdag staan er opnieuw een aantal rustige duurlopen gepland, zodat ik volgende week dezelfde afstand nog efficiënter kan afleggen. Tenzij blessures roet in het eten komen gooien natuurlijk!



No Responses Yet to “High or die?”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

