De vroege lentezon

17Apr06

De lente is zogezegd reeds in het land, en toch is een efficiënte kledingkeuze niet evident. De vroege lente is een twijfelgeval, zeker dit jaar. Op de hoogvlakte waar ik woon, waait meestal een ongure, koude oostenwind van over het veld de straat in. Heel de winter lang heb ik – goed ingeduffeld met lange broek, thermisch onderhemd en dikke muts op – door weer en vooral wind gelopen. Een paar weken geleden liep ik voor de eerste maal opnieuw met korte broek en zonder die vijftien lagen kledij en dat was werkelijk een verademing. Maar zondag stond de wind weer scherp te blazen vanuit het oosten en vertrok ik thuis met een windjas aan, maar toch met korte broek. Maar van zodra ik de straat uit was had ik het al te warm. Als daarna de lentezon – mijn op een na grootste vijand (de zomerzon vrees ik nog meer) – er nog doorkwam, had ik het helemaal te warm. Dus zocht ik zo goed mogelijk winderige stukken parcours op, zodat ik niet teveel opwarmde. Ik lijd nog liever kou, dan dat ik te warm heb. Het zweterige, plakkerige, benauwende gevoel ergert me alleen maar. Ik ben ook gevoelig voor zonneslagen, dus dat belooft voor de 20 km in Brussel eind mei, want dan kan het soms al heel warm zijn.

De 100 minuten loop verliep vlot. Naar het einde toe begonnen de spieren was stijver te worden, maar toch kon ik nog steeds mijn gemiddelde tempo behouden zonder te verkrampen. Dat ziet er alsmaar beter uit om de 2 uur voluit te lopen, maar dat is pas voor binnen 3 weken.



No Responses Yet to “De vroege lentezon”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

