Tijd voor een wasbordje?

21Apr06

De zomer is in aantocht en de lifestyle-boekjes staan er weer vol mee. Het is tijd om je wasbordje voor de zomer te kweken. Op de cover of aansluitend bij de artikels staan dan de stimulerende foto’s van gespierde mannen (sommigen noemen het adonissen) die hun stalen buikspieren – tot jaloersheid van velen – trots laten blinken onder het spotlicht van de fotostudio. De realiteit is echter dat je een dergelijk resultaat niet kan bereiken zonder grote inspanningen.

Bij het opstellen van een krachttrainings-programma onlangs in de fitness, heb ik specifiek gevraagd om wat meer nadruk op de buikspieren te leggen bij de oefeningen. Bij zowat alle fysieke sporten gebruik je steeds de buikspieren. Die zorgen voor stabiliteit en controle. Het is dus een voorname spiergroep die bij mij veel te lang verwaarloosd is (in tegenstelling tot de omringende vetmassa van deze spieren). En dat heb ik ook meteen gemerkt bij de eerste eenvoudige reeksen op de halve boog. De spieren begonnen nogal snel te trillen wat wijst op een gebrek aan controle en spierkracht. Vlak na die eerste intensieve krachttraining stond een lange duurloop gepland en dat voelde ik onmiddellijk aan de buikspieren. Nu – na een aantal trainingen – voel ik de stevigheid en controle van de buikspieren reeds toenemen. De combinatie van een goede oefeningenreeks, professionele begeleiding en degelijke toestellen, zorgen voor de ideale condities om efficiënt – en vooral ook veilig – aan krachttraining te doen.

Het is niet mijn bedoeling om een prachtig uitgelijnd wasbordje te kweken, waarmee ik dan kan pronken op het strand. Ik wil in de eerste plaats een goed uitgebalanceerd lichaam hebben, waardoor ik zonder al te veel blessures sport kan beoefenen. Daarom is het noodzakelijk om aan alle spiergroepen aandacht te besteden. Een kinesist benadrukte al eens dat cross-training belangrijk is bij het beoefenen van de meeste sporten. Krachttraining die zich richt op alle spiergroepen van het lichaam (waaronder ook de buikspieren) is dus evengoed een vorm van crosstraining (naast het zwemmen en fietsen) … en ik wil natuurlijk ook van die vervelende zwembandjes af!



One Response to “Tijd voor een wasbordje?”

  1. 1 Zoila

    Since the admin of this web site is working, no hesitation very shortly it will be famous,
    due to its quality contents.


Geef een reactie

