Lopen en vreten

07Mei06

Duurlopen is een energieverslindende bezigheid. Telkens na een lange duurloop, giet ik meteen grote hoeveelheden water en sportdrank binnen. Daarna eet ik nog een aantal granenkoeken om de energievoorraad zo snel mogelijk te kunnen aanvullen. Of het allemaal in de goede doseringen en op het ideale tijdstip gebeurt, daar heb ik mijn grootste twijfels over, maar de zin overwint het van de rede. Meestal consumeer ik achteraf ook nog een grote fruitmaaltijd. Een grote kom vers fruit met afwisselend appelsien, meloen, aardbei, ananas, appel, kiwi, framboos, … het is de finishing touch van een gezonde dag. Meestal blijft het hierbij echter niet. Als ik overdag heb gelopen en ik kom ’s avonds thuis, dan kan ik meestal ook nog grote porties pasta verorberen, maar liefst zo licht mogelijk (dus geen zware saus). En die enkele keer kan ook ik nog zondigen met frietjes of pizza, met de nodige schuldgevoelens en de intentie om die overbodige slechte caloriën er zo snel mogelijk opnieuw af te trainen.

Vandaag een testje gedaan om te zien of ik gedurende 20 km aan een hoog tempo kan lopen. Hoog voor mij betekent meer dan 10 km/h. Tot kilometer 17 verliep alles vlot, wel een hoge hartslag, maar het tempo kon ik steeds goed volhouden zonder buiten adem te geraken. De laatste loodjes weegden het zwaarst maar uiteindelijk toch de 20 km afgerond in 1h52, toch een dikke 12 minuten sneller dan vorige week, maar wel met een gemiddelde hartslag boven de 160. Al bij al redelijk bemoedigend dat ik een dergelijk tempo (snelheid, hartslag) zo lang kan volhouden (alhoewel niet geschikt om iedere week te herhalen tijdens training). Morgen probeer ik goed te recupereren, zodat ik vanaf dinsdag de laatste intensieve trainingsweek voor de 20 km door Brussel kan afwerken. Daar zal ook weer fitness bijhoren, vermits de nekspieren goed hersteld lijken.



One Response to “Lopen en vreten”

  1. 1 Wim

    Puike prestatie over die 20 kilometer !

    Met dergelijke tijd én het feit dat je niet echt in het rood moet gaan, zit -voor zover dat tot je ambities behoort- een tijd onder de 4 uur op de marathon er beslist in.

    Ik zou geen al te grote schuldgevoelens koesteren wat betreft de honger achteraf. Als je een tweetal uur loopt, verbrand je bijna 2.000 calorieën. Dan kunnen frietjes, en zeker pasta, zeker geen kwaad.

    Want fruit is lekker, maar af en toe een reep chocolade lust ik toch ook wel.


Geef een reactie

