Zenuwachtig, ik?

18Mei06

“Vermoeidheid zal de hoofdreden niet zijn van je mindere prestaties.”, vertelde mij iemand die mij (veel te) goed kent. “Jij bent gewoon hypernerveus voor de aankomende wedstrijd.” Daarmee sloeg deze persoon waarschijnlijk de nagel op de kop. Ik heb namelijk nog nooit een wedstrijd gelopen en heb me maar een doel gesteld dit jaar, de 20 km door Brussel. Ook al probeer ik dit naar de buitenwereld toe te verbergen, telkens iemand praat over de wedstrijd, razen de zenuwen door mijn lichaam. Datzelfde gevoel kreeg ik vroeger ook, toen ik doodnerveus mijn allereerste mondelinge examens moest afleggen. Een benauwend gevoel op de borst, maag en darmen in de knoop, ademhaling onrustig, …. Wetende dat het nog meer dan een week is voor de eigenlijke wedstrijd, probeer ik best zoveel mogelijk mijn aandacht aan andere zaken te besteden, zolang ze maar geen bijkomende stress bezorgen. En dan maar hopen dat ik de dag van de wedstrijd niet helemaal blokkeer.

Vreemd toch hoe zoiets eenvoudigs als een onbelangrijke wedstrijd lopen, zo’n impact kan hebben. Doorgaans kan ik heel goed overweg met stress-situaties, maar deze keer is het anders. Dat illustreert het (veel te) grote belang dat ik hecht aan deze prestatie. Het is een doel dat ik absoluut wil bereiken. Hopelijk is de voldoening achteraf even groot als de spanning die ik er op voorhand voor heb moeten doorstaan.



2 Responses to “Zenuwachtig, ik?”

  1. 1 DavidL

    …ik had net hetzelfde gevoel toen ik m’n eerste wedstrijd liep (10km van Mechelen). Raar want eigenlijk hing er niets vanaf maar toch stressen! Eens het startschot echter weerklonk en iedereen zich in beweging zette werd ik meegezogen in de massa en verdween alle stress.
    Succes!

  2. 2 bénédicte

    ik volg je evolutie al een tijdje en loop zelf dit jaar voor de 4de keer op rij de 20 km van brussel

    als ik lees hoe voorzichtig en consequent je tewerk gaat met je voorbereiding kan ik je verzekeren dat je zenuwachtigheid écht niet nodig is, je zal deze wedstrijd zonder problemen uitlopen
    1 raad : stel geen tijd voorop, loop rustig en probeer zoveel mogelijk te genieten

    zelf ben ik de paar uur voor een wedstrijd ook altijd nerveus hoor, maar dat is een prettig gevoel, hoort er bij en ik ben ervan overtuigd dat elke deelnemer hetzelfde gevoel heeft

    succes !


Geef een reactie

