20 km door Brussel met de rem op

29Mei06

Afgeklokt op 1u55. Een goede prestatie, beter dan de 3 maand geleden vooropgestelde 2u20, zelfs onder de 2 uur kunnen blijven. En toch ben ik niet helemaal tevreden. De manier waarop was namelijk allesbehalve om over naar huis te schrijven. Ik kwam een beetje onderkoeld en hongerig aan de start en mijn aloude claustrofobische benauwdheid in massa’s stak pas goed te kop op van zodra we van start konden. Door dit energietekort zat ik algauw ongemerkt in het rood te lopen, de gemiddelde hartslag van 180 ten bewijze. Toch wel verbazingwekkend dat ik 2 uur heb kunnen lopen met zo’n hoge gemiddelde hartslag. Met zo’n hoge hartslag lopen is net als lopen met de rem op, je benen willen nog wel verder en harder, maar je hart wil niet mee. Zoeken naar een geschikt tempo is dan niet vanzelfsprekend. Helemaal achteraan de hoop vertrokken, probeerde ik me door de massa een weg naar voren te benen, en dat kostte weeral energie – zigzaggen, stoep op en weer af, uitwijken voor obstakels en aan de bevoorrading. De rillingen die ik al na 5 kilometer voelde gaven duidelijk een suikertekort aan, dus dat zag er niet zo goed uit voor de rest van de race.

Tussen kilometer 12 en 16 heb ik het bewust wat kalmer aan gedaan. De laatste helling kon ik dan wonder boven wonder nog versnellen om met een echte spurt de eerder verloren tijd goed te maken aan de finish.

Al bij al een unieke ervaring, waaruit ik veel lessen kan trekken voor de toekomst, zoals genoeg koolhydraatrijk eten voor de wedstrijd, eventueel druivesuiker tot vlak ervoor; warm houden tot voor de wedstrijd; eerst de grote groep volgen en op gemakkelijke stukken inhalen; niet vergeten in te smeren met zonnecrème; meer genieten.

Bij momenten kan je niet anders dan verbaasd te zijn over dit massa-evenement en kan je eigenlijk best proberen te genieten van het gebeuren. Het is niet meteen een geschikte wedstrijd om een goede tijd neer te zetten, zeker niet als je achteraan start. Ik was vooral tevreden dat mijn meisje mij is komen aanmoedigen en ook zij was blij dat ze me gezien heeft.



5 Responses to “20 km door Brussel met de rem op”

  1. 1 DavidL

    Knap gedaan! ’t Was een superambiance, heb er echt van genoten, prachtig!

  2. 2 Lien

    Proficiat! Héél goeie prestatie!
    Ik vind die grote wedstrijden echt wel leuk!

  3. 3 martine

    Dat is al een prestatie op zich om met zo een hartslag de wedstrijd te lopen. Maar inderdaad, geen wedstrijd om een goede tijd neer te zetten, vooral genieten.
    en als je er ook nog wijze looplessen uit haalt is het helemaal goed geweest!

  4. 4 Vince

    Toch knap gelopen hoor.. 1h55 is zeker helemaal niet slecht.. en ja ; ook ik moest nogal drummen in de eerste kilometers. de eerste 2km liep ik zelfs veel te snel (à 3’50 per km…!!, eenmaal na het Justitiepaleis koos ik de rechtse tunnel, en daar was er bijna geen kat (en geen loper) te zien…daar kon ik pas mijn eigen tempo beginnen lopen. Oh ja, ook al heb ik die 20 gelopen in 1h21, ik heb ook serieus afgezien (hartslag constant rond 175 en meer). Veel succes gewenst in je andere wedstrijden !!


  1. 1 lopersleed » Blog Archive » Tips voor een betere wedstrijdbeleving

Geef een reactie

