Tips voor een betere wedstrijdbeleving

30Mei06

Op de wedstrijd kijk ik met gemengde gevoelens terug (beknopt verslaguitgebreid verslag). En ook al was de gepresteerde tijd niet slecht, toch ben ik ontevreden over de eigenlijke wedstrijdbeleving. Een goede voorbereiding en opvolging van een wedstrijd is minstens even belangrijk voor een bevredigende loopervaring. Als ik ergens een fout heb gemaakt, is het wel voornamelijk op de volgende punten. Bij deze een herinnering aan mezelf.

1. Eten voor de wedstrijd (energietekort)
GOED : Eet voldoende voor een wedstrijd, laatste maaltijd tot 3 uur voor de wedstrijd, eet eventueel nog wat rozijnen of een granenkoek in de periode tussen de laatste maaltijd en de start.
FOUT : Eet een klein bordje pasta, 5 uur voor de wedstrijd. Eet geen enkel tussendoortje vanaf die laatste maaltijd.

2. Drinken voor de wedstrijd (vochttekort)
GOED : Drink tot een half uur voor de start regelmatig kleine hoeveelheden water en af en toe wat sportdrank.
FOUT : Drink tot 2 uur voor de wedstrijd veel water, drink daarna geen water meer tot de wedstrijd bezig is.

3. Kleding voor de wedstrijd (onderkoeling)
GOED : Begeef je een half uur voor de wedstrijd naar de start en hou je zo lang mogelijk warm tot vlak voor de start, eventueel met een plastieken zak.
FOUT : Trek 2 uur voor de wedstrijd je loopkleren aan en lijd kou tot vlak voor de start.

4. Kleding na de wedstrijd (opnieuw onderkoeling)
GOED : Trek vlak na de wedstrijd zo snel mogelijk warme kledij aan, zodat je niet onnodig afkoelt. Ook hier kan een plastieken zak weer goed dienst doen.
FOUT : Eens aangekomen, loop dan nog een uur in dezelfde kleren in de wind rond.

5. Drinken na de wedstrijd (herstellen vochtbalans)
GOED : Drink tot een liter water en Isotone (niet te koude) drank in het eerste uur
na de wedstrijd.
FOUT : Drink enkel water vlak na de wedstrijd. Drink eventueel ’s avonds nog een beetje water.

6. Eten na de wedstrijd (herstellen energievoorraad)
GOED : Probeer eerst binnen het uur je energievoorraad aan te vullen dmv koolhydraatrijke voeding (kleine hoeveelheden). Vermijd vette voeding ook later op de dag.
FOUT : Eet 2,5 uur na de wedstrijd een vettige hamburger met frieten.



5 Responses to “Tips voor een betere wedstrijdbeleving”

  1. 1 Koen

    En .. iedereen maakt die foutjes … direct perfect zijn, dat zou ook niet plezant zijn he… nu heb je er wat aan … leer uit je fouten!!!

  2. 2 DavidL

    Zoals je op de foto’s op m’n blog kan zien heb ik dus ook gezondigd maar lekker dat dat was die hotdog achteraf! Twee biertjes vlak na de wedstrijd zal waarschijnlijk ook niet ideaal zijn vermoed ik…

  3. 3 Wim

    Gefeliciteerd nog met je prestatie van vorige zondag, Loperman.

    Zelf heb ik nog nooit aan een wedstrijd deelgenomen, en eerlijk gezegd schrikt het massale van zo’n 20K van Brussel me ook wel een beetje af.

    So wie so zou ik enkel deelnemen aan zo’n wedstrijd met de bedoeling hem uit te lopen én te genieten van de ambiance. Een scherpe tijd lopen lijkt me in zo’n massa niet evident (tenzij je het geluk hebt ergens vooraan te starten, maar wellicht moet je dan wel flink op tijd plaats nemen in de startvakken).

    Ik vind jouw tijd dan ook erg knap. En wat betreft die schoonheidsfoutjes : we lopen (ook een beetje) om te leren, nietwaar.

  4. 4 geert

    Je bent erin geslaagd om een soort ‘Runners World’ in een notendop neer te pennen … de theorie oogt inderdaad mooi, de praktijk is voor elk van ons waarschijnlijk dichter bij🙂

  5. 5 bénédicte

    proficiat ! 1.55 voor een eerste deelname is helemaal niet slecht

    brussel is een aparte wedstrijd, heel veel recreanten maar vooral ook veel 20 km lopers, mensen die elk jaar na nieuwjaar beginnen trainen voor de 20 en daarna weer afhaken, dat maakt de sfeer zo uniek

    ikzelf liep 1.39.22 en ben zo voor het eerst bij de 5000 eersten, volgend jaar een beter nr en wie weet een scherpere tijd, hoewel de tijd in brussel niet écht van belang is


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: