Liever wat minder gewicht op de schaal

16Jun06

Al 18 dagen heb ik niet kunnen lopen op ‘3 pogingen tot’ niet te na gesproken. De pijn in de voet is meer naar mijn hiel toe verplaatst, ook de kuitspier lijkt wat gevoeliger. Maar dit kan evengoed het gevolg zijn van de opgevoerde fitness- en fietstrainingen, of misschien zelfs van de loopontwenning. Een grondige verbetering blijft dus achterwege, ook al tonen de radiografieën op het eerste zicht geen barsten in de voet. De dokter moet hierover echter nog definitief uitsluitsel geven en dat kan pas volgende maandag. Ik heb mezelf reeds voorgenomen om tot minstens eind volgende week geen enkele looptraining in te lassen. Met pijn in het hart, maar mijn voet beslist er anders over.

Ondertussen heb ik begin deze week besloten om opnieuw wat gezonder te gaan eten. De laatste tijd zijn er teveel vetten en snoep in mijn dagelijkse eetpatroon geslopen. Mijn streefdoel is om opnieuw minstens drie liter water te drinken en enkel isotone drank na een sportinspanning. Frisdranken blijven uit den boze. Ik ben blij dat ik al sinds september vorig jaar geen druppel frisdrank heb aangeraakt, dus die discipline hou ik goed vol. ’s Morgens een licht en gezond ontbijt, ’s middags veel fruit en ’s avonds een lichte maaltijd. In de late avond is enkel een yoghurtje toegestaan en geen chips of koeken. In het verleden heb ik een dergelijk regime goed kunnen volhouden. De eerste 2 weken zijn moeilijk – en het onbewuste verlangen naar suikers en vetten groot – maar daarna heb ik er geen knagend verlangen meer naar.

Eens woog ik bijna 90 kilo, momenteel geeft de weegschaal 75 kilo aan. Dat mag gerust wat minder, maar door het gebrek aan loopkilometers en een zittend beroep, is het moeilijker om dit gewicht te houden. Die alternatieve trainingen zijn dus heel belangrijk, het fitnessen en fietsen voorop. De conditie mag niet te ver terugzakken en de kilo’s mogen er niet opnieuw aan komen. Dat is voorlopig mijn doel, tot mijn voet genezen is.



One Response to “Liever wat minder gewicht op de schaal”

  1. 1 geert

    vorig jaar in augustus had ik eveneens een blessure aan m’n voet, qua pathologie ongeveer hetzelfde als jij nu hebt … bij RX en echo zag m’n niets, en ik kreeg rust voorgeschreven. Uiteindelijk duurde het tot begin maart van dit jaar alvorens ik pijnvrij kan lopen met die voet. Ik hoop dat het bij jou echter niet zo’n vaart zal lopen!


Geef een reactie

