Zweten

24Jul06

De voorbije weken waren heel intens, zowel op lichamelijk als emotioneel gebied. Hard werken, wat quality time met de familie doorbrengen en daartussen nog tijd vrijmaken om te sporten. Een eerste echte duurloop vrijdag, viel redelijk goed mee. 45 minuten op een heuvelachtig parcours. Alhoewel het rond 8.30 uur ’s morgens al redelijk warm was, kwam ik voldaan en zonder pijn thuis. De rest van het weekend stond nog heel wat zwaar werk op het programma, en daarbij moest ik lang op de benen staan. Die zware activiteit bekoop ik nu met een opnieuw een pijnlijke voet. Bijgevolg ben ik momenteel wat pessimistischer gestemd. De enige oplossing is om het terug rustig aan te doen en de aandacht te houden bij de stretching en de nazorg dmv coldpacks.

Daarnaast staan de sportactiviteiten niet stil. Een overzicht:

  • krachttraining fitness : 3 x per week
  • 25-45 minuten lopen : 2 of 3 x per week
  • 45 minuten op de fiets (met weerstand) : 2 x per week (evt. 1 x per week op de baan)
  • 1250 meter (50 banen) schoolslag : 1 x om de 2 weken
  • rusten : 1 of 2 dagen per week
  • Mijn conditie blijft op peil, alhoewel ik merk dat ik al serieus aan loopuithouding heb moeten inboeten. Eigenlijk verlang ik al wat naar de herfstperiode, als het wat koeler is om te lopen en sporten. Ik hou helemaal niet van sporten in een blakende zon, ik word er misselijk van. Zelfs indoor sporten is enorm veel afzien. Gisteren heb ik nog 45 minuten op de fiets (met weerstand) gezeten en heb in die tijd een grote badhanddoek nat gezweet. Het leek net of ik aan het fietsen was in een sauna. Hoedje af voor de renners in de Tour de France. Het is regelrecht gekkenwerk om in zo’n hitte een dergelijke prestatie te leveren. Toegegeven, zo eens goed zweten is een grondige zuivering van het lichaam, dat wel, maar ik doe dat liever in een sauna – zonder noemenswaardige inspanning. Ik heb niets tegen zweten op zich, het ergert me alleen als het moet gebeuren in benauwende omstandigheden.



    One Response to “Zweten”

    1. 1 Wim

      Je bent niet de enige die snakt naar koelere temperaturen, Loperman !

      Ik denk al met heimwee terug aan die koude en gure herfstdagen waarin ik, mét trainingsbroek, aan het lopen was. En ook toén zweette ik.

      Maar toen was er tenminste zuurstof in de lucht. Ik kom nu gewoon niet aan lopen toe. Ik hoop dat eind deze week eindelijk de thermometer eens onder (of rond) de 25 graden blijft staan.


    Geef een reactie

