Steen en been klagen helpt

07Sep06

Eens goed steen en been klagen kan altijd wel een beetje helpen om het moraal op te krikken … blijkbaar. Was ik vorige week nog zwaar pessimistisch, dan is de moraal er sindsdien alleen maar op vooruit gegaan. Zondag liep alles nog redelijk stroef, maar een eerste echt lange duurloop op maandag, bezorgde me voor het eerst sinds lang een bevredigend gevoel. Eigenlijk totaal onverwacht en het is waarschijnlijk die instelling die me meer ontspannen maakte.

Een volkomen nieuwe route, waarbij ik op voorhand niet wist hoelang het zou duren. Eerst dacht ik op een uur aan te komen, maar uiteindelijk heb ik anderhalf uur in een rustig tempo gelopen en genoten. Tegelijk stel ik vast dat het zeker helpt om tijdens het lopen en zeker in het begin de hartslag zo laag mogelijk te houden – tussen 135 en 145 – ook al gaat dit ten koste van de snelheid. En de kortere passen in een hoger tempo blijken toch weeral hun efficiëntie te bewijzen. Dus ik ga erop blijven letten dat ik niet te veel en te snel in uitgestrekte looppas verval.

Ik heb mezelf opgelegd om toch minstens drie keer in de week te gaan lopen, waarbij minstens een lange duurloop van meer dan 1 uur. De hiel/kuit blessure is nog niet helemaal genezen, dus ik moet voorzichtig blijven.



2 Responses to “Steen en been klagen helpt”

  1. pas toch maar op met belasting op een spier / pees te zetten bij een blessure die nog niet volledig is genezen!!

  2. Niet opgeven aan die lage snelheid. Het heeft me o.a. geholpen om mijn snelheid op heel korte termijn gemiddeld 2 km/u te laten opkrikken tijdens wedstrijden en dit ondanks een vervelende linker knie


Geef een reactie

