Traag herstel loopuithouding

25Sep06

Ik startte eind februari/begin maart met meer intensieve looptrainingen. Met een frequentie van 3 tot 5 trainingen per week probeerde ik mijn loopconditie bij te schaven met het oog op de 20 km van Brussel. En dat er nog werk aan de winkel was, bleek uit de training gegevens van 31 maart 2006 – duur 55 minuten, gemiddelde snelheid 8.5 km/uur, AHR 157. Door intensieve training evolueerde ik tegen 10 mei 2006 tot – duur 50 minuten, gemiddelde snelheid 9.7 km/uur, AHR 157. Nog belangrijker bij dit alles was het gevoel dat ik had bij het lopen van deze afstanden. Daar waar het eind maart nog steeds een zware opgave was, liep ik in mei al met een groot gemak. Intervallen kon ik ook aan en nog belangrijker, ik had al meermaals tijdens training een +20 km afstand gelopen zonder in moeilijkheden te komen. En met de nodige voldoening.

En toen kwam de blessure aan de hiel en kuitspier, gevolgd door een lange rust en herstelperiode, die eigenlijk nog steeds niet volledig achter de rug is. De voorbije veertien dagen kreeg ik daarbij ook nog eens te kampen met een hardnekkige luchtweginfectie die me binnen hield. Normaal gezien laat ik me door een beetje ziekte niet afschrikken om toch nog te gaan lopen. Stilaan ben ik echter terug intersiever bezig met lopen. In het begin liep ik zo’n 30 tot 45 minuten, en nu durf ik al tot het uur (of heel soms meer) te gaan. Maar het loopt allemaal zo vlot niet meer. Tijdens de blessuretijd heb ik nooit echt stil gezeten, ik bleef rustig lopen of stappen en viel terug op fitness, zwemmen en fietsen als alternatieven. En eigenlijk heb ik me maar 5 weken van lopen onthouden. Toch zag ik mijn conditie – inz. de loopuithouding – snel achteruitgaan. Statistisch gezien zit ik nu aan het niveau van half april.

Het is toch opmerkelijk hoe snel iemand conditie kan kwijtspelen en hoeveel moeite ik moet doen om die conditie terug op te krikken. Ik heb steeds de indruk dat iemand anders dat veel vlugger kan goedmaken. De frustratie speelt me natuurlijk al evengoed parten. Al die maanden training die dan door een vervelende blessure teniet worden gedaan. Daarom is het des te belangrijker dat ik er ook nu weer voor zorg dat alle trainingen zo ontspannen en ongedwongen mogelijk verlopen, zodat ik de voldoening er op het moment zelf uithaal. Het moet leuk blijven en niet geforceerd of overmatig dwangmatig.



No Responses Yet to “Traag herstel loopuithouding”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

