De verleiding van Coke Zero

03Okt06

Een dik jaar heb ik het kunnen volhouden zonder koolzuurhoudende frisdranken. Aan alle verleidingen heb ik kunnen weerstaan. Tot 2 weken terug, met de komst van Coke Zero. Ook al heb ik na jarenlange verslaving aan Coke Light een afkeer ontwikkeld voor diezelfde dieetcola, toch ben ik gezwicht voor de hype en de reclame om toch maar eens te proeven van de nieuwe Coke. De slogan als zou het de originele smaak van (New) Coke benaderen, maar dan zonder de grote hoeveelheden suiker, hebben me overgehaald. De smaak viel heel goed mee. Niet meer zo’n kleffe nasmaak als bij Coke Light, maar toch blijf ik erbij dat je het proeft als er in een koolzuurhoudende frisdrank aspartaam zit. En dat is nu net mijn probleem. Ook al zouden lage dosissen aspartaam geen gevaar betekenen, toch ben ik bezorgd over de kankerverwekkende en andere risico’s van aspartaam-inname op lange termijn. Ook al heeft een bijkomend onderzoek van de Europese Instituut voor Voedselveiligheid (EFSA) het Italiaanse onderzoek opnieuw geëvalueerd, toch ben ik van nature voorzichtig met alle E-additieven in onze voeding.

Graag had ik ook bij ons in het Westen aspartaam- en suikervrije dranken gekocht die enkel met een natuurlijke zoetstof op smaak worden gebracht. Stevia zou zo’n geschikt alternatief zijn. Het is in Zuid-Amerikaanse en Aziatische landen op de markt is. Bij ons is het echter verboden. Ik heb ook gemerkt dat ik bijna geen migraines meer heb sinds ik gestopt ben met koolzuur- en aspartaamhoudende dranken te drinken. Of er een rechtstreeks verband is, valt moeilijk te bewijzen. Maar toch had ik het graag zo migraine-loos mogelijk gehouden. De boodschap aan mezelf is dus: ‘stop met het drinken van die maagbelastende frisdranken’. Ik mag mezelf enkel een Aquarius toestaan om de suiker- en zoutvoorraad na een sportinspanning opnieuw op peil te brengen.

Interessante links:



One Response to “De verleiding van Coke Zero”

  1. Niet mee inzitten dat je af en toe een sportdrank achterover slaagt! Ik ben water serieus beginnen appreciëren maar zo’n frisdrank (light)smaakt toch hoor.


Geef een reactie

