Snelheid

22Jan07

Ondanks het vele blessureleed sinds mei vorig jaar, stel ik vast dat mijn gemiddelde snelheid er – bij eenzelfde inspanningsniveau – op verbeterd is. Statistieken zijn niet zaligmakend, maar ze geven toch een redelijk goede indicatie over de evolutie. Intrinsiek ben ik niet snel (zeg maar traag). Toen ik startte met lopen, kon ik met moeite de 8 – 8.5 km/uur volhouden zonder in het rood te gaan. Tijdens de trainingen in het voorjaar van 2006, lag mijn snelheid steeds rond de 9.3 – bij een hartslag rond de overslagpols.

Nu is dit reeds met bijna een volle km/uur verbeterd – + 10 km/uur bij een AHR van 154. Nochthans bouw ik zelden of nooit een intervaltraining in mijn schema uit schrik voor bijkomend blessureleed. Misschien werpt het trainen aan een lagere gemiddelde hartslag zijn vruchten af. Ik bepaal best nog eens mijn ideale trainingszones, dat is weeral een tijd geleden. Idealiter doe ik een natuurlijk best een inspanningstest bij een sportinstelling.



One Response to “Snelheid”

  1. dus simpel hé: stop voor een jaar of 4 met lopen en je wordt Olympisch kampioen🙂


Geef een reactie

