Steunzolen

29Jan07

Een dikke maand loop ik er nu reeds mee rond: steunzolen. De dag dat ik ze aan paste, voelde ik me een oud en gebroken ventje, maar stilaan zijn we (mijn voeten en ik) er aan gewend geraakt.

De blessures stapelden zich op, dus raadde mijn huisarts me een loopanalyse aan. Na een paar keer over en weer te zijn gelopen in het ganglabo van het Leuvense UZ bleek ik niet meteen een afwijkend looppatroon te hebben. Mijn medium pronatie ondersteunende schoenen had ik eigenlijk zelfs niet nodig. Het enige afwijkende aan mijn voeten zijn de veel te flexibele enkels, die alle broodnodige stabiliteit grondig ondermijnen. Onder het motto ‘baat het niet, dan schaadt het niet’, heb ik uiteindelijk zelf beslist om steunzolen aan te schaffen. Het belangrijkste gevolg hiervan is dat ik veel stabieler loop. Initieel heb ik serieuze bleinen opgelopen, die nog steeds niet helemaal genezen zijn. Een bijkomend nadeel is de kostprijs (80 EUR, 50% terugbetaald) en de schrik dat ik nooit meer zonder zal kunnen lopen. Reken maar uit. Nog 40 jaar lopen/stappen en om de 2 jaar nieuwe steunzolen = 80 x 20 = 1600 EUR. Dure grap toch.

Dit oude gebroken ventje loopt dan nu wel constant met steunzolen rond. Het is duidelijk dat het goede resultaten oplevert en mijn loopongeschiktheid (die enkels toch) een beetje camoufleert.



One Response to “Steunzolen”

  1. als ’t helpt lijkt ’t me toch nog een goede investering hoor!


Geef een reactie

