Training 1 (nieuw loopschema)

27Feb07

Vandaag stond de eerste dag van mijn nieuw trainingschema op het programma. Hiermee wil ik een totale andere manier van trainen starten. Tot nu toe liep ik 3 of 4 keer per week redelijk stereotypisch, iedere duurloop een uur aan een gelijkmatig tempo. De hoofdreden was het vermijden van blessures. Het doel op lange termijn was de loopafstand en loopsnelheid verhogen zonder in het rood te moeten gaan. Eigenlijk lukte dit wel min of meer, maar door tijdsgebrek en ziekte kreeg ik te kampen met oververmoeidheid. Hopelijk helpt dit rustiger programma mij verder, zolang het maar blessurevrij kan. Eigenlijk kijk ik er wel naar uit om opnieuw intervaltrainingen te doen. Een deel van mij angstig, maar het is voornamelijk de variatie die ik hieraan goed vind.

Op het programma voor de komende 8 à 10 weken (zoalng wil ik het proberen) staat een afwisseling van rustige duurlopen van 1 uur en meer, afgewisseld met korte duurlopen aan een matig tempo en pittige intervaltraining. Telkens met minstens 1 dag recuperatie tussen de verschillende traningen, zeker na de interval. En nog belangrijker is het inbouwen van een week waarin het allemaal wat rustiger aan mag.

De eerste training was 30 minuten lopen aan een matig tempo. De regen en de kou stonden me wel wat tegen, maar het verliep allemaal vlotjes, een kleine 5 km aan een gemiddelde hartslag van 152.



2 Responses to “Training 1 (nieuw loopschema)”

  1. vergeet niet bij je intervals om de rustige stukken wel degelijk rustig te doen, en de blessures zullen wel meevallen … succes met je nieuwe schema!

  2. 2 Rutger

    Hallo!

    Ik ben geĂŻnteresseerd in jouw nieuwe trainingsschema.
    Ik wil de 4 mijl gaan lopen en denk dat jouw schema uiterst geschikt hiervoor is.

    Zou je mij jouw schema willen toesturen?

    BVD.

    Met vriendelijke groet,

    Rutger.


Geef een reactie

