Training 3 en 4 : lange en korte duurloop

07Mrt07

Het voorbije weekend heb ik met plezier een duurloop van 60 minuten afgewerkt. Het voorgeschreven tempo was laag. Rustigaan dus en de cijfers tonen dat ook. Ik heb gedurende een dik uur gelopen met een gemiddelde snelheid van 9 km/uur. De inspanning was steeds gelijkmatig, op hellingen vertraagde ik bewust om de hartslag laag te houden. Ik probeerde zo ontspannen mogelijk te lopen en te genieten van de omgeving. Misschien moet ik toch nog eens proberen om op dergelijke loopsessies mijn mp3 speler mee te nemen met een rustig muziekje op, Coldplay of Sigur Ros. Ik voelde de inspanning wel, maar dat was dan vooral nog de nasleep van de intervaltraining van 2 dagen eerder. Ik heb nergens geforceerd dus ik was klaar voor een gewone korte looptraining op dinsdag – eerst een dag rust ingebouwd.

Die korte loop van 30 minuten op dinsdag voelde ik dan weer wel. Niet alleen was het een regenachtige rotdag met vele koude windvlagen, mijn spieren waren ook veel te stijf, desondanks de lange rustige opwarming. Om van de rugpijn nog maar te zwijgen. Pff, dit ventje is oud aan het worden, ook al ben ik er nog maar 33. Ik heb het dan maar kalmpjes aan gedaan om de gewrichten en spieren niet teveel te forceren. Ergen voorbij halverwege stonden er een vijftal korte tempoversnellingen op het programma en daarbij ging de hartslag algauw naar de 170 slagen. Maar eigenlijk voelde dat wel bevrijdend, ook al was het puffen. Een korte deugddoende douche achteraf en ik kan weer een dagje rusten, zodat ik morgen opnieuw een intervaltraining kan afwerken.



No Responses Yet to “Training 3 en 4 : lange en korte duurloop”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

