Bedenkingen na de wedstrijd

29Mei07

Waarom kan ik tijdens een training 20 km lopen op een heuvelachtig parcours in een tijd van 1u50 en zonder zware inspanning – met een hartslag die met moeite boven 165 uitkomt? Tijdens de 20 km door Brussel was mijn gemiddelde hartslag weer 184 en mijn tijd 1u55. Dat kan toch niet enkel veroorzaakt zijn door de oververmoeidheid en de sluimerende ziekte?

Opmerkelijk is ook dat ik gedurende zo’n 30 minuten boven mijn maximale hartslag van 192 – bepaald met Polar fitnesstest, dus met korrel zout te nemen – heb gelopen. De verzuring in de benen heb ik wel gevoeld en voel ik nu nog steeds, maar toch kon ik op de laatste helling nog versnellen. Dat zal dan wel karakter zijn geweest zeker. Misschien toch maar eens snel zo’n inspanningstest plannen, zodat ik eindelijk mijn ideale trainingszones ken.

Nu ik erop terugkijk, heb ik weer een beetje bijgeleerd, ook al zit ik nog met heel wat vragen. Ik denk dat ik zeker eens een kleinere – en dus minder claustrofobische – wedstrijd moet lopen, om wat beter om te leren gaan met mijn zenuwen en de drukte van een wedstrijd.



One Response to “Bedenkingen na de wedstrijd”

  1. 1 geert

    stress kan idd rare dingen doen met een hartslag en een prestatie. Let wel op met die hs van Polar ..; mijn ervaring leert me dat die Polar test vrij exact je maximale hartslag meet, maar de weergave zelf tijdens het lopen gaat nogal eens de mist in.


Geef een reactie

