Alles is anders

25Jul07

Alles is anders. Ik loop nog, dat wel, maar niet meer met dezelfde intensiteit en op dezelfde wijze als voorheen. Alle schema’s heb ik achter me gelaten, ook de snelheidsmeter en sinds enige tijd zelfs de hartslagmeter. Toegegeven, de batterij van de borstband is leeg. Kortom, back to basics en dat bevalt me goed. Ik loop nu gewoon om de andere dag een half uur, puur op gevoel 5 kilometer. Ik zou bijna zeggen met verstand op nul, maar dat is niet helemaal waar, want in plaats van met cijfers en statistieken op gebied van lopen bezig te zijn, draait het raderwerk in mijn hoofd op volle toeren, zodat ik bij thuiskomst al wel eens vol zit met ideën, concepten en oplossingen voor problemen die ik zo snel mogelijk neerschrijf.

Het vele werk en de constante veranderingen in mijn zakelijk en persoonlijk leven zijn de directe aanleiding geweest van deze andere aanpak. De essentie blijft dat ik loop om me goed in mijn vel te voelen. Ik heb te weinig aanleg – praktisch geen talent – om een goede lange-afstandsloper te worden, zelfs niet recreatief. Een marathon zit er zeker ook nooit in en dat hoeft ook niet.

Ik wil lopen om met een goed gevoel de dag door te komen, om mijn batterijen op te laden, niet om me leeg te lopen en futloos in bed te kruipen om dan onder druk toch die geplande training af te werken. Ik wil geen slaaf zijn van een schema om toch maar ergens te geraken, en dan … niets meestal. Ik haal meer voldoening uit een goede gezondheid. Die energie straalt ongetwijfeld ook af op de mensen rondom me. Als ik dat kan bereiken door met een zekere regelmaat – ongedwongen – te gaan lopen of met een andere sportieve activiteit bezig te zijn, dan ben ik een tevreden man.



One Response to “Alles is anders”

  1. 1 Wim

    Wijze woorden !

    Jouw voornemen strekt tot voorbeeld.

    Het lijkt me al te absurd om van iets wat eigenlijk toch een ontspanning zou moeten zijn/worden, een stresserende aangelegenheid te maken.

    Gewoon lopen op het gevoel en aanvaarden dat de ene dag de andere niet is (en het lopen de ene dag wat gemakkelijker gaat dan de andere dag), is de boodschap.

    Zo hou je het lopen het langst vol en, vooral, wordt het een genot dat je uiteindelijk geen energie kost, maar wel opbrengt.

    Enjoy !


Geef een reactie

